La Llei del Mirall, en l’àmbit de la psicologia, defensa que tot allò que ens passa a la vida és el resultat del que s’esdevé al nostre interior. Segons aquesta llei, la vida és un mirall que permet veure com som a nivell personal i ens dóna l’oportunitat de modificar i desenvolupar-nos fins on cadascú vulgui arribar.

Aquesta proposta, en les relacions humanes, ve a dir que els sentiments negatius cap a algú provenen del nostre interior i no directament de l’altra persona. Els sentiments, creences i pensaments, doncs, s’originen al “nostre cor” i nosaltres som els darrers responsables a l’hora de gestionar-los adequadament.

Segons Kant, no veiem els altres tal i com són, sinó que els veiem com som nosaltres.

Les emocions desagradables que ens susciten els altres poden ser el reflex d’algun aspecte propi que no volem veure, que cal tenir en compte i treballar-hi per modificar-lo. És a dir, no hem de buscar la solució als problemes externament, en els altres, sinó que hem de prendre autoconsciència i posar voluntat per canviar allò intern que ho genera.

Yoshinori Noguchi, expert en coaching, proposa que per assolir la pau interior hem de ser capaços de perdonar (perdonar-nos primer a nosaltres i després als altres). Perdonar, per a Noguchi, és alliberar-nos del passat i viure el present amb calma, sense retrets.

A la seva obra “La Ley del Espejo” explica com aprendre a perdonar i millorar la vida en 8 passos:

  1. Fes una llista amb les persones que no pots perdonar. La relació amb els pares és molt important, així que cal reflexionar si existeix rancúnia o desagraïment envers el pare o la mare.
  2. Expressa els sentiments que et provoquen aquestes persones. Escriu-los tal i com et surtin, tot i que siguin insults. Si la ràbia, la ira, la tristesa, … et fan sentir ganes de plorar, fes-ho.
  3. Cerca els motius. Pensa en què va fer la persona a la quals no pots perdonar i pensa també per què creus que va actuar així. No la jutgis, sinó que intenta comprendre que va actuar així per immaduresa o debilitat. Potser aquestes accions intentaven evitar el dolor o buscaven proporcionar plaer.
  4. Escriu tot allò que pots agraïr-li a aquella persona.
  5. Utilitza la paraula perdó. Digues en veu alta: “Per a la felicitat i calma pròpies, perdono a…” Repeteix-lo més de 10 minuts.
  6. Escriu de què et voldries disculpar amb l’altra persona.
  7. Escriu què has après i què t’ha aportat. Pensa també com hauries pogut tractar-la per haver tingut una relació feliç.
  8. Finalment, declara “Perdono a …”.

Tothom té dret a cometre errades, pensa que aquestes són necessaries per aprendre i evolucionar; no oblidis ser compassiu. Recorda sempre la llei del mirall: la vida et tractarà igual que et tractes a tu mateix.

 

Escrit per Judit Lachica Bravo

Psicòloga Consultora de SamSara