Hi ha un principi bàsic, i és que la vida és moviment. I el moviment en ocasions genera fricció. A les relacions interpersonals (ja siguin familiars, d’amistat, de parella, laborals…) és habitual que, de tant en tant,  puguin aparèixer dificultats i conflictes.

No és únicament un fet inevitable, sinó que ben gestionat es pot transformar en una oportunitat per aprendre, créixer i millorar la relació.

Foto cortesia de Medienstürmer a Unsplash

Aprendre a gestionar els conflictes personals

Sílvia Díez, terapeuta Gestalt, ens ofereix 6 consells molt interessants sobre com gestionar els conflictes personals:

  • Plantejat si estàs disposat a posar-hi solució

De vegades, quan diem que volem posar solució a un conflicte, el que volem dir és que volem que es resolgui d’acord a la nostra pròpia opinió i termes.

És interessant plantejar-se amb sinceritat si estem disposats a resoldre la situació i anar més enllà de la queixa.

Si realment és així ja has fet la primera passa i la informació que ve a continuació et resultarà molt interessant.

  • Accepta la situació

Hem d’acceptar la situació sense jutjar-la.

És natural, especialment quan el conflicte és de certa importància, que li donem voltes a la situació pensat coses com “això no hauria d’haver passat”, “és injust”, “aquesta situació em frustra (o em fa mal, o em genera ansietat…) però no hauríem de quedar-nos dins d’aquest rumiar sense fi de forma permanent.

És important recordar que sentir-se així és vàlid, però que resoldre el conflicte requereix donar una passa a un costat i mirar-ho tot des de un punt de vista més neutral.

Cal acceptar que el que ha passat, tot i que no ens agradi, ha passat, i a continuació plantejar-se què ha passat exactament, si reviso l’incident des de altres punts de vista canvia alguna cosa?

  • Posat en el lloc de l’altre

Saber empatitzar i posar-nos al lloc de l’altre també és clau. La nostra postura no és, necessàriament, l’única vàlida o la que representa la veritat universal (si aquesta fos possible).

A tots els conflictes existeixen, com a mínim, 3 punts de vista: el meu, la de l’altre i la del observador. És per això que és tan enriquidor obrir-nos a noves postures i raonaments, fent un esforç per comprendre a l’altre.

Quines son les seves creences, necessitats, pors?

Només entenent a l’altre i entenent-nos a nosaltres mateixos podrem apropar-nos més a una solució en la que tots dos sortim guanyant.

  • Aprèn a diferenciar entre identitat i conducta

Quan toca gestionar de forma eficient un conflicte és molt útil, com dèiem abans, donar una passa enrere per observar novament tota la situació amb un ulls diferents.

Amb una mirada que no jutjant i que siguin com més imparcials millor.

Anota les conductes implicades sense tenir en compte qui les duia a terme, i reflexiona: estaves reaccionant a la conducta o als prejudicis que tens sobre la persona que la duia a terme?

 

  • Exercita el silenci

Exercita el silenci. No, no es tracta d’imposar la “llei del silenci” com a càstig, sinó de posar-li pausa al conflicte.

Cal parar el conflicte i una possible reacció en cadena de la que podem penedir-nos després.

Compta fins a deu i fes unes respiracions profundes, d’aquesta manera podràs donar una resposta racional en comptes de reaccionar instintivament.

  • Negocia

Acaba amb la baralla d’egos i negocia. Sigues flexible i raonable, planteja un diàleg obert.

Estimula la cerca de solucions on ambdues parts implicades puguin sortir guanyant i veure les seves necessitats ateses.

És vital que la solució tingui present a tothom, sinó només estarem propiciant que el conflicte ressorgeixi més endavant.

El proposem un petit exercici per reflexionar:

Busca un parell d’exemples de conflictes que hagis viscut últimament i repassa els 6 punts proposats per Díez:

  • Has complert els sis o podries millorar alguna cosa?
  • Quines altres solucions diferents a les proposades al seu moment haguessin estat possibles?